
Det er grundlaget for din identitet
Vellykket branding handler om at fortælle en historie, der vil påvirke dine kunders følelser. Og selvom det er sandt, at logo-design kun er en del af et firmas brand, fungerer det som fundamentet for hele fortællingen, som dit firma er bygget på. Et logo er udefra set din første, største og vigtigste visuelle ambassadør. Farver, toner, former, skrifttyper – alt dette bestemmes af den historie, du prøver at fortælle, og dit logo skaber fundamentet for denne historie. Disse elementer oversættes senere fra dit logo til alle dine brandingmaterialer – webside, produktdesign, brevpapir, visitkort mm.
Et logo skaber en konkret og markedsførbare (brand)identitet.
Vi får ikke meget tid til at imponere forbrugerne i dag.
I dag har en virksomhed ca. 2 sekunder på at overbevise potentielle kunder om, at deres produkter eller service er værd at overveje. Et logo kan hurtigt fange seernes opmærksomhed og kommunikere en virksomheds kerneværdier på en interessant måde. Den korte opmærksomhedsspænding – du ved, den, der får forbrugerne til at bedømme din virksomhed ud fra dens udseende – kan fungere til din fordel, hvis du har et solidt logo til at tale for din virksomhed.
Der er ingen rigtig forretning uden et logo
Sandheden i sagen er, at selvom dit logo blot er en lille del af din virksomheds daglige drift, er det stadig vigtigt.
I denne globale verden, vi lever i, har potentielle forbrugere opnået visse forventninger. De forestiller sig, at en pålidelig og professionel virksomhed skal have et logo, der skiller sig ud.
Ved at have dit logo professionelt designet, skiller du dig automatisk ud fra resten af dine branchekollegaer, der måske har udviklet deres design på en hurtig måde, uden at forstå fuldt ud værdien af brandudvikling.
Skaber en følelsesmæssig forbindelse
Luk dine øjne og visualiser alle de mest kendte logoer du kan huske. Hvordan får de dig til at føle dig? Logoer er ofte det første, der bygger den følelsesmæssige forbindelse, du har med dine yndlingsmærker.
Overvej disse data fra marketinganalyser:
- 80 procent af forbrugerne mener, at farver øger brandgenkendelsen
- 93 procent af købsbeslutningerne er baseret på visuelle opfattelser
- 7% af kunderne siger, at de køber et produkt på grund af farve
Dette er grunden til, at din lille virksomhed har brug for et logo, der er specielt designet til at give en positiv reaktion fra kunderne.
Hvis kunder skaber forbindelse til dit logo, glemmer de sandsynligvis ikke din virksomhed. Og hvis de har gode minder om din virksomhed, er de mere tilbøjelige til at købe dine produkter eller tjenester.
På den anden side, hvis dit logo er dårligt designet, kan det være dårlige nyheder for din bundlinje. Du skaber dit første indtryk med dit logo, og som man siger, “Du har kun en chance for at imponere.”
Dit logo fører hesten (dit publikum) til vandet (dit firma)
Logoer er et identifikationspunkt; de er det symbol, som kunder bruger til at genkende dit brand. Ideelt set vil du have, at folk straks forbinder synet af dit logo med hukommelsen om, hvad din virksomhed gør – og vigtigere, hvordan det får dem til at føle sig.
Fordi et godt logo er et visuelt, æstetisk tiltalende element, udløser det en positiv tilbagekaldelse af dit brand, som navnet på din virksomhed ikke måske alene har.
Og hvis vi alle er ærlige, vil nogle af dit publikum sandsynligvis glemme navnet på din virksomhed (tag det ikke personligt – det er menneskelig natur), men de forbinder straks dit logo med deres minder om dit brand.
Digital tidsalder
Vi er nu i en æra, hvor virksomheder findes på forskellige platforme, herunder websteder, blogs, Facebook, Twitter, Instagram, foldere, infopakker, visitkort osv.
Dette betyder, at din brandidentitet skal være gummistemplet overalt. Her er en form for konsistens kritisk, hvilket sikrer, at din virksomhed er tydeligt og korrekt repræsenteret, uanset hvor den vises.
Denne form for konsistens vil sikre, at du opretholder det professionelle image og øger værdien af den stærke brandloyalitet, du har brug for at opbygge.
Det adskiller dig fra konkurrenter
Vov at være anderledes med dit logo, fordi dit firmalogo fortæller forbrugerne, hvorfor din virksomhed er unik.
Et eksempel:
Der er måske 50 andre kaffebarer i din by, men din er den eneste, der er forpligtet til bæredygtighed, og dit grønne, jordiske logo driver denne besked hjem.
Et veldesignet firmalogo kan kommunikere alt fra virksomhedens baggrund (professionel, afslappet, sjov) til deres mission (underholdning, effektivitet og innovation) gennem det rigtige ikon eller den korrekte skrifttype. Med andre ord er dit logo forum for både at formidle dine værdier og vise forbrugerne, hvorfor du ikke er som dine konkurrenter – du er bedre. Du er professionel!
Går du på arbejde i pyjamas? Møder du dine kunder når du ikke er præsentabel?
Du har en chance for at få det rigtigt.
Et logo er en virksomheds første introduktion til kunderne. Hvis det er designet godt, kan det vække kundens interesse og invitere til at lære mere om virksomheden; hvis ikke, har du lige fremmedgjort en potentiel kundebase.
Dette første indtryk er din måde til straks at kommunikere ejerskab over det eller de produkter, du sælger eller niche, du dominerer.
Når du (fysisk) møder dine kunder, så har du ikke pyjamas på men præsentabelt tøj og vil gerne give et godt indtryk. Du vil gerne fremstå professionel og seriøs. Dine kunder møder oftest dit logo før dig! Hvorfor skal din største ambassadør så ikke være præsentabelt? 😉